آزمون YÖS چیست؟

این آزمون برای کسانی که میخواهند در مقطع لیسانس در کشور ترکیه تحصیل کنند برگزار میشود. شما میتوانید تنها با داشتن اولین مدرک معتبر یعنی دیپلم در این آزمون شرکت کنید و هیچ نیازی به کارنامه دانشگاه یا سایر عوامل نمیباشد و برای پسران تنها مشکل اشتغال به تحصیل است برای نرفتن به سربازی که آن هم با یه دانشگاه رفتن ساده حل میشود.

این آزمون هر ساله برگزار میشود و هر دانشگاه آزمون های خودش را دارد و با توجه به رتبه و محل دانشگاه این سختی کم و زیاد میشود.تنها یک الی دو تا از دانشگاه ها این آزمون را در کشور ایران برگزار میکنند و برای سایر آزمون ها باید به خود کشور ترکیه بروید.


درس های آزمون YÖS چیست؟

این آزمون شامل دروس هندسه , ریاضی و تست هوش و زبان ترکی است و معمولا (بستگی به دانشگاه دارد) شامل 80 سوال میباشد که از این بین 40 الی 50 تا هوش , 5 الی 8 تا هندسه و بقیه شامل ریاضی میباشد. همچنین سوالات زبان نیز در انتها وجود دارند که باید به آنها پاسخ دهید.


شرایط کلی آزمون چجوری است؟

همانطور که گفتیم این آزمون شرایط خاصی ندارد و فقط نیازمند مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی میباشد. از نظر سنی هم مشکلی با این قضیه نیست و هر متقاضی با هر سنی میتواند در این آزمون شرکت کند اما هر چه سن شما بیشتر باشد نحوه قبولی سخت تر دلیلش هم روشنه چون هیچ کشوری دوست ندارد میانگین سنی افراد جامعه اش را بالاتر ببرد و اگر سن زیادی مثلا 30 الی 40 سال دارید باید نمره بالاتری کسب کنید تا بتوانید با هم رده های جوان تر از خودتون رقابت کنید.

 

نمره و شرایط قبولی در آزمون به چه صورته؟

جواب این سوال به ملاک های مختلفی بستگی دارد از جمله خود دانشگاه,تعداد سوالات,تعداد شرکت کنندگان و ظرفیت دانشگاه اما نحوه قبولی تقریبا 50% شبیه به ایران میباشد (از نظر سختی خیر) به این صورت که رشته های دندان پزشکی - پزشکی - داروسازی در صدر و همینطور به پایین میرویم به رشته های عمران , برق و مکانیک تا رشته های فنی برخورد میکنیم. نمره این آزمون از 100 محاسبه میشود و برای قبولی در رشته عالی مثل دندان پزشکی باید بالای 95 بیاورید که کاری غیر ممکن نیست! و به هیچ وجه نمیتوان این آزمون 3 درسی را با کنکور ایران مقایسه کرد.


دانشگاه دولتی یا غیر دولتی؟

خب این بستگی به تلاش شما داره همانطور که میدونید قبولی در دانشگاه های دولتی نیازمند تلاش بیشتری میباشد و اگر بتوانید قبول شوید هزینه های شما بسیار کاهش خواهد یافت و همچنین سطح تدریس نیز به نسبت بالاتر خواهد رفت. (لیست دانشگاه های ترکیه)

شما برای قبولی در هر رشته ای در هر کجای دنیا باید تلاش کنید و همیشه آسون تر بودن دلیل بر موفق شدن نیست فقط کافیست یک سال زحمت بکشید و بعد به آرزوهاتون برسید و ما هم در این راه کمکتون خواهیم کرد.


پایان