اول باید ببینیم که "چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم" تا بتوانیم آینده روشنی داشته باشیم و اونجور که میخواهیم زندگی کنیم. در دنیای امروز مشاغل فراوانی در حال تولید و همچنین از بین رفتن هستند و شما باید بتوانید قبل از رسیدن به سن تصمیم یعنی بین 15 تا 18 سال با آنها آشنایی داشته باشید و بدانید درامد و سختی و جایگاه اجتماعی و هر ملاک دیگر آن شغل در چه وضعیتی میباشد.


ملاک های انتخاب شغل


1. جایگاه اجتماعی شغل


انتخاب شغل مناسب


یکی از ملاک های مهم و حیاتی در انتخاب شغل مناسب جایگاه اجتماعی آن شغل در "کشور مورد نظر" میباشد. حالا چرا کشور مورد نظر , مگه فرقی میکنه که تو کجا دکتری یا مهندس؟ درسته فرق میکنه . برای مثال شما زمانی که دبیر یک مدرسه ابتدایی هستید ممکن است احترام زیادی از سوی سایر افراد در ایران نداشته باشید اما در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی این شغل یکی از مهمترین و قابل احترام ترین شغل های جامعه است و ارزش زیادی برای آن قاءل هستند ! اما یک سری مشاغل تقریبا در همه جای دنیا به یک اندازه مهم یا بی اهمیت هستند مانند دکتر , کارگر و ... 


2. میزان درامد شغل


درامد مشاغل مختلف


میزان درامد هر شغل یکی از معیارهایی میباشد که همیشه مورد توجه همگان قرار گرفته است. نمیشود کسی به دنبال شغلی برود و هیچ توجهی به درامد آن نداشته باشد. شما باید سعی کنید شغلی را انتخاب کنید که جوابگوی نیازهای خود و در آینده خانواده شما باشد و این کار نیازمند تلاش مداوم برای به دست اوردن اینگونه مشاغل است. در حال حاظر (سال 97) خط فقر کشور ایران 2 میلیون 300 هزارتومان میباشد (که البته کمی بیشتر از این است !) , در این صورت شغلی که درامد آن زیر خط فقر است نمیتواند آینده درخشان و راحتی برای شما بسازد.



درامد شغل های مختلف 


منبع : iranianpath


درامدهای مختلف


در تصاویر بالا میتوانید میزان دریافتی تعدادی از مشاغل ایران را ببینید ( جای بیشترین و کمترین را عوض کنید) . توجه داشته باشید این دریافتی ها در همه جای ایران ثابت نیستند و ممکن است شخصی به عنوان سرپرست فروش درامدی بالغ بر 10 میلیون تومان در ماه داشته باشد پس خیلی فکر خودتون رو درگیر این جدول نکنید.


3. سختی کار


راهنمایی انتخاب شغل


زمانی که شما شغلی را برای خود انتخاب میکنید باید به سختی آن نیز توجه کنید. بعضی افراد توانایی انجام کارهای طاقت فرسا را ندارند و در نتیجه مدت کمی که از شروع کارشون میگذره نمی تونند ادامه بدن و دچار شکست میشوند. معمولا روال کار به این صورت میباشد که هر چه درامد و پرستیژ کار بیشتر باشد سختی آن نیز زیاد میشود . الان شما دارید به این فکر میکنید که دکترها و کارخانه دارها چه سختی خواهند داشت یا دارند؟ یک دکتر عمومی حدودا 7 الی 9 سال سنگنین درس میخواند تا به رشته مورد علاقه اش برسد ( دو یا سه سال برای کنکور و 4 سال پزشکی عمومی) و همچنین آن شخص کارخانه دار ! پس هیچوقت زود قضاوت نکنید.


4. علاقه شخصی


انتخاب شغل مناسب


مهمترین عامل در انتخاب شغل هر فردی علاقه آن شخص به کاری است که میخواهد انجام دهد. همه افراد موفق میگویند :


 "   هیچوقت نمیتوانید در کاری که به آن علاقه قلبی ندارید موفق شوید!   "

این حرف بسیار مهم میباشد. زمانی که شما از خواب بیدار میشوید باید با یه امید و علاقه ای به سمت محل کارتون برید و بدونید که این تایم کاری برای شما خسته کننده نیست,وقتی شما عاشق یه کاری باشید تمام سعیتون رو میکنید که در آن بهترین باشید و این به پیشرفت شما کمک بسیاری میکند همانطور زمانی که عاشق فردی هستید تمام سعیتون رو میکنید که بهترین هارا برایش فراهم کنید. 


بسیار از افراد حتی تا سن 20 25 سالگی نمیتوانند بفهمند دقیقا به چه شغلی علاقه دارند و کسی هم نبوده که آنها را در این زمینه راهنمایی کند . برای جلوگیری از این اتفاق که ممکن است به قیمت زندگیتون تمام شود بهتر است پیش مشاور بروید.


5. استعداد در کار


انتخاب شغل مناسب



درون هر فردی استعدادی در کار یا کارهای خاصی نهفته و شما باید بتوانید آنرا درک کنید و بدونید برای چه کاری به وجود آمده اید. همانطور که خدا کوچکترین چیزها را با دلیل آفریده است و برای انجام کاری , پس هر انسان نیز برای هدفی مشخص به وجود آمده است. سعی کنید با مطالعه و ناخونک زدن به کارهای مختلف (در زمان درست مثل بچگی و نوجوانی) استعداد خودتون رو پیدا کنید. البته اینطور نیست که هر فرد فقط برای یک کار خوب است و اگر وارد کار دیگری شود موفق نخواهد شد. اما این ملاک میتواند کمک زیادی در انتخاب شغل و آینده روشن شما داشته باشد. در ایران مراکز استعداد یابی فراوانی وجود دارند (برای کودکان) و شما میتوانید با مراجعه به آنها کودکان خود را یاری کنید.


چکیده 


هر فردی در طی زندگی خود با مشلاتی رو به رو میشه و باید بتونه به درستی با اونها مقابله کنه پس سعی کنید با مطالعه صحیح و در نظر گرفتن ملاک های مختلف آینده زیبایی برای خودتون بسازید که صد البته نیازمند تلاش و پشتکار است.